Železničář / Provoz / České dráhy vybudují ve svých depech fotovoltaické elektrárny
České dráhy vybudují ve svých depech fotovoltaické elektrárny
9.4.2025
České dráhy připravují výstavbu několika střešních a pozemních fotovoltaických elektráren ve vybraných depech. Solární panely plánuje dopravce umístit na své objekty v Havlíčkově Brodě, České Třebové, Děčíně a pražské Michli. Ve Valašském Meziříčí se analyzuje možnost vybudování fotovoltaiky i s bateriovým úložištěm.

„Celkem jsme vytipovali 32 lokalit v našem vlastnictví, na kterých jsme analyzovali možnost umístění fotovoltaiky na střechy našich objektů. Nejlépe nám z toho vyšly možnosti umístění pa-nelů na naše objekty v depech Havlíčkův Brod, Česká Třebová a Děčín. Předpokládaný celkový instalovaný výkon těchto fotovoltaických elektráren je 170,8 kWp a měly by začít fungovat v roce 2026,“ řekl místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele pro servis Mi-chal Kraus. Zakázka bude mít formu Design&Build. „Takto vyrobenou elektřinu budeme chtít využít pro pokrytí spotřeby elektrické energie v našich budovách v rámci servisního zázemí. Může nám to přinést i nezanedbatelnou úsporu v nákladech,“ dodal náměstek.
Kromě těchto tří lokalit ČD také dokončují podklady na zpracování projektové dokumentace pro střešní fotovoltaickou elektrárnu na Odstavném nádraží Praha Jih s instalovaným výkonem 201,5 kWp. Fotovoltaické panely na servisní hale má dopravce nainstalovány už například v depu v Bohumíně. Kromě střešních fotovoltaických elektráren připravuje dopravce i projekty pozem-ních fotovoltaik. Prověřeno bylo celkem 26 lokalit, zpracovány už jsou studie proveditelnosti vý-stavby a prověřeny možnosti kapacity distribuční sítě. Z tohoto balíku bylo vybráno pět perspek-tivních lokalit v Bohumíně, Olomouci, České Třebové, Třebovicích a Valašském Meziříčí, kde se momentálně zpracovává i analýza možnosti vybudovat bateriové uložiště s možností sdílení elek-trické energie zpět do distribuční sítě.
V rámci roční spotřeby elektrické energie Českých drah představuje téměř 97 % spotřeba trakční elektřiny při jízdě vlaků v elektrické trakci, jejíž nákup pro všechny dopravce zajišťuje Správa železnic.
Další články této rubriky
S posunem v depech pomáhají želvy
24.3.2025 - V dílnách a depech na Moravě pomáhá zaměstnancům od konce loňského roku trojice nových akumulátorových vozíků, jimž se přezdívá želva nebo tank. Využívají se především při posunu vagonů a ucelených jednotek. Díky nim se… »
Banány míří definitivně do výslužby
9.3.2025 - Legendární lokomotivy řady 150 a 151 známé pod přezdívkami Banán či Dvojka míří definitivně do výslužby. V pravidelném provozu skončí na začátku března. Pak je ČD odstaví do zálohy a následně nabídnou k prodeji případným… »
ČD investují do zázemí v Olomouci
19.2.2025 - Díky dodávkám desítek nových jednotek RegioPanter a dalším přírůstkům ve vozovém parku změnila osobní doprava na Olomoucku během několika málo let zcela svůj charakter. Přechod z klasických souprav vagonů s lokomotivami na… »